Gruppavtal 2025-2031

DETALJERAD INFORMATION OM TELIA GRUPPAVTAL 2025–2031

AVTALSPERIOD

Norra Vilske Fibernät Ekonomisk Förening har för medlemmarnas räkning tecknat ett avtal
för tiden 2025-01-01–2031-12-31 (med preliminär uppstart 2025-01-08).

INNEHÅLL

  • Internet: 1000/1000 Mbit/s
  • TV-paket: 25 TV-kanaler inkl. play tjänster (streaming)
  • Hemtelefoni via mobilnätet
  • Ny utrustning: TV-box, router och kablage

För dessa tjänster betalar våra medlemmar endast 279 kr/månad. Avgiften faktureras av
föreningen kvartalsvis i förskott, med förfallodagar i slutet av januari, april, juli och oktober.
Medlem som tecknar sig för gruppavtalet gör så för HELA avtalsperioden. Obs! Gruppavtal
kan endast tecknas av privatperson (ej av företag)!

INTERNET

OBS att full hastighet endast uppnås via anslutning med nätverkskabel mellan router och
dator. Vid trådlös anslutning är hastigheten normalt lägre. Bredbandshastigheten kan testas
www.bredbandskollen.se.

TV-PAKETET

TV-utbudet kan ändras över tid. Gå in på https://www.telia.se/produkt/kollektiv-lagom för aktuellt kanalutbud.

Fler TV-kanaler?

Telias erbjudande om uppgradering av kanalpaket. Medlem som önskar fler kanaler kan
beställa detta hos Telias Gruppsupport på nummer 020-20 20 70. Uppgradering av
kanalpaket är ett avtal mellan medlemmen och Telia varför det faktureras medlemmen
direkt av Telia, ej via föreningen.

HEMTELEFONI VIA MOBILNÄTET

För dig som önskar ha din fasta telefon kvar i det nya gruppavtalet erbjuder Telia tjänsten. Läs mer om tjänsten.

UTRUSTNING (ROUTER, TV-BOX)

I vårt nya gruppavtal ingår ny router och TV-box som tillhandahålls kostnadsfritt av Telia.
Den nya TV-boxen är en s.k. Telia Play Hub (för streamingtjänster).

  • TV-boxen beskrivs här. Dokumentet beskriver också den nya fjärrkontrollen, en
    variant som saknar siffertangenter. Om du önskar en traditionell kontroll med
    siffertangenter, beställs denna hos Telias Gruppsupport 020-20 20 70 och kostar ca
    200 kr inkl. moms.
  • Instruktion för inkoppling av TV-box kommer att finnas tillgänglig innan uppstart. Om du behöver hjälp utöver den, bistår gärna Telias Gruppsupport 020-20 20 70 med stöd och anvisningar.


BESTÄLL SJÄLV NY UTRUSTNING! (OBS kan ske tidigast vid avtalets uppstart i januari.)
Du som tecknar Gruppavtal, beställer själv ny router och TV-box via din inloggning på ”Mitt
Telia”. Alternativt kan utrustningen också beställas via Telias Gruppsupport på nummer
020–20 20 70. Tänk på att all utrustning i avtalet tillhör föreningen och skall följa
fastigheten.
OBS – om du vill att utrustningen levereras till annan adress än anslutningens, anges detta
vid beställning.
Din gamla utrustning vill Telia INTE ha tillbaka. Utrustningen fungerar fortfarande men den
gamla routern kanske inte kan utnyttja hastigheten helt. Du är fri att använda den på annat
sätt om du vill alternativt uppmanar vi dig, för största möjliga miljöhänsyn, att lämna den på
kommunens avfallsanläggning.

OM DIN UTRUSTNING GÅR SÖNDER?
Om router eller TV-box av någon anledning slutar fungera, anmäls detta till Telias
Gruppsupport på nummer 020-20 20 70. Trasig utrustning ersätts utan kostnad.
Ersättningsutrustning som beställs på en vardag hos Telias Gruppsupport, når normalt
kunden/medlemmen nästkommande vardag.
Tips!
Efter strömavbrott eller åska, kan du först testa att starta om all utrustning. Dessutom kan
det ibland endast vara fel på strömadaptern, varför en test av denna lämpligen görs innan
hela utrustningen byts ut.
OBS! Telia ersätter inte hårdvara utan kostnad om den har skadats genom yttre åverkan!
VIKTIGT! Utrustningen (router, TV-box/fjärrkontroll) hör, liksom gruppavtalet, till
fastigheten/anslutningen och ska stanna kvar i fastigheten vid eventuell avflyttning eller
ägarbyte!
Din gamla router och TV-box kan fortsätta användas för de nya tjänsterna. Dock klarar inte
routern den högre Internethastigheten fullt ut.

TVILLINGABONNEMANG / FLERA TV-APPARATER?
Om du har fler TV-apparater behöver du ett s.k.”tvilling-abonnemang”och fler TV-boxar.
Inom ramen för månadskostnaden 279 kr/månad, medges totalt tre anslutna TV-apparater.
Varje TV-apparat kräver sin egen TV-box. Gruppavtalet ger tillgång till en TV-box
kostnadsfritt. Till övriga TV-apparater köper du extra TV-boxar på Telias Gruppsupport 020-
20 20 70 samt beställer s.k. Tvillingabonnemang.
Om du har aktiverat tjänsten ”tvillingabonnemang” redan idag behöver du inte aktivera på
nytt.
TV-boxar av äldre modell som eventuellt har använts för tvillingabonnemang i förra
gruppavtalet kan fortsatt användas för ändamålet även i det nya abonnemanget.

IDENTIFIERA DIG FÖR TELIAS GRUPPSUPPORT!
Vare sig det gäller supportfrågor eller felanmälningar, ska du som medlem ALLTID kontakta
Telias Gruppsupport på 020–20 20 70. Här möts du av handläggare med spetskompetens
gällande vårt gruppavtal. Ange att du tillhör Gruppavtal för Norra Vilske Fibernät.
Det vanligaste sättet att identifiera sig är med Mobilt Bank ID. Om du inte har tillgång till
detta kan du i stället beställa en personlig kod hos Telia, på ett av följande två sätt:

  1. Digitalt via https://www.telia.se/id.
  2. Via telefon till Telias gruppsupport, 020–20 20 70. Dröj kvar, efter att du uppmanats att använda Bank ID, så blir du ändå framkopplad till handläggare som tillhandahåller en personlig kod som sedan sänds per post (kan ta upp till fem arbetsdagar). Koden kan sedan användas alla kontakter med Telia tills vidare.

Om man har behov att kontakta Telia för annans räkning, exempelvis anhörig, dödsbo etc.
finns information om hur man går tillväga på https://www.telia.se/id.
OBS! Använd INTE nummer 90 200 till Telias ordinarie kundtjänst! Det numret gäller endast
eventuella tjänster som medlem har hos Telia vid sidan av gruppavtalet.

EV. SENARE BESTÄLLNING AV GRUPPAVTAL
Du kan i efterhand ansluta till vårt gruppavtal. Det kan t ex bero på att du inför årsskiftet
2025 avstått att teckna Gruppavtal eller att du har övertagit en fastighet som inte omfattats
av Gruppavtalet, alternativt att du nyss anslutit din fastighet till föreningens fibernät. Du kan
då teckna avtal för resterande avtalstid (fram t o m 2031-12-31).
Kontakta styrelsen för mera information!
Telia släpper in nya gruppavtal vid fyra tillfällen per år: 1/1, 1/4, 1/7, 1/10. För att hinna med
registrering och utskick av router, TV-box m.m. ska undertecknat avtal vara föreningen
tillhanda senast 30 dagar innan aktuellt anslutningsdatum.
Om du går från eget val (Öppen fiber) till Gruppavtal tar Telia ut en avgift på 1 000 kr inkl.
moms.
Om du vill teckna Gruppavtal efter 2030-01-01 tar Telia ut en avgift om ca 2 500 kr inkl.
moms (kan variera pga. Telias aktuella dagspris för hårdvara).

EVENTUELL UPPSÄGNING AV GRUPPAVTAL VID bl.a. ÄGARBYTE
Normalt gäller att ett tecknat gruppavtal gäller HELA avtalsperioden t o m 2031-12-31 och
tas över av ny ägare då fastigheter säljs. Om en ny ägare eller t. ex. dödsbo inte vill ha
gruppavtalet, kan detta avslutas och i stället överföras till ”Eget val/Öppen fiber”. För sådan
flytt tar Telia ut en avgift om 1 000 kr inkl. moms.
OBS! När ett abonnemang sägs upp enligt ovan ska utrustningen (router, TV-
box/fjärrkontroll) lämnas tillbaka till föreningen.

INSTRUKTION FÖR UNDERTEXTER TILL TV-PROGRAM
Telia har förändrat instruktionen för hur man tar fram undertexter till TV-program. Numera
kan detta göras med fjärrkontrollen via ”Inställningar” i menyn. Klicka på nedanstående länk
för mera information.
Undertexter för dig med hörselnedsättning – Telia.se

OM FASTIGHETEN HAR EN HYRESGÄST
Om man har en hyresgäst i sin fastighet som ska anslutas till abonnemanget är det enklast
om fastighetsägaren är betalningsansvarig och sedan inkluderar kostnaden i hyran.
Om i stället hyresgästen ska vara betalningsansvarig – kontakta föreningens styrelse.